Sak 7 Andre meldinger

Synoden skal behandle treårsmeldinger fra utvalg og styrer de har oppnevnt, og godkjenne disse. I tillegg får synoden treårsmelding fra FriBU til orientering.

Synoden skal følge med på driften til våre utvalg og institusjoner, og godkjenne deres handlinger i perioden.

Disse sakene behandles som en fast sak på synodemøtene.

Komiteens kommentarer
Ev. benkeforslag

1. Forfatningsutvalget
    Komiteens forslag til vedtak:
    1. Synoden takker forfatningsutvalget for arbeidet som er utført i perioden 2021-2024.
    2. Synoden godkjenner forfatningsutvalgets treårsmelding.

2. Fordelingsutvalget
    Komiteens forslag til vedtak:
    1. Synoden takker fordelingsutvalget for et grundig utført arbeid i denne perioden.
    2. Synoden er glad for synliggjøringen av tildelinger som ble etterspurt i 2021.
    3. Synoden godkjenner fordelingsutvalgets treårsmelding.

3. Lønnsutvalget
    Komiteens forslag til vedtak:
    1. Synoden takker for jobben som lønnsutvalget har gjort i denne perioden.
    2. Synodemøtet ber synodestyret følge opp lønnsutvalgets ønske om tilbakemeldinger og innspill fra menighetene slik at lønnsutvalget får bedre grunnlag for å gjøre gode vurderinger/beslutninger.
    3. Synoden godkjenner lønnsutvalgets treårsmelding.

4. FriBU
    Komiteens forslag til vedtak:
    1.Synoden takker for treårsmeldingen fra FriBU.
    2. Synoden gleder seg over det omfattende arbeidet som skjer i regi av FriBU og at det er arbeidet planmessig ut fra strategidokumentet for 2021-2024.
    3. Synoden er glad for at satsingen på barn og unge har et sterkt fokus i kirkesamfunnet og at det er et godt samarbeid mellom Frikirken og FriBU. Å gjøre evangeliet kjent for hver generasjon og formidle kall til å følge Jesus hører til kirkens mest sentrale oppgave.
    4. Synoden registrer at støtten fra Frikirken har stagnert. Synoden forventer at økonomisk tilskudd fra Frikirken speiler en planmessig og sterk satsing på barn og unge.
    5. Synoden oppfordrer menighetene og hjemmene til å ta FriBU sine ressurser i bruk.
    6. Synoden tar treårsmeldingen 2021-2024 til orientering.

e. Stavern folkehøyskole
    Komiteens forslag til vedtak:
    1. Synoden takker for treårsmeldingen for 2021-2023.
    2. Synoden vil spesielt peke på verdien av arbeidet med å styrke den kristne identiteten i personalgruppa og å løfte fram det kristne trosvitnesbyrdet i skolen.
    3. Synoden vil oppmuntre skolen til å prioritere en kristen identitet og et tydelig Jesusvitnesbyrd. Synoden gleder seg over at skolen har et solidaritet- og bærekraftfokus på linjer og turer.
    4. Synoden er glad for arbeidet som gjøres med å ta vare på bygningsmassen og inntektsbringende aktiviteter som bidrar til å sikre økonomien.
    5. Synoden godkjenner treårsmeldingen for Stavern folkehøyskole for 2021-2023.

f. Nordtun HelseRehab
    Komiteens forslag til vedtak:
    1. Synoden takker for treårsmeldingen som er lagt fram.
    2. Synoden registrerer at Nordtun ønsker et tettere samarbeid med Frikirken om en diakonal stilling. Synoden oppfordrer til at dette ses i sammenheng med en videre samtale om hva Frikirkens rolle ved Nordtun Helserehab skal være.
    3. Synoden tar treårsmelding fra Nordtun Helserehab 2021-2023 til orientering.
    .

a. Forfatningsutvalget
2. Synoden godkjenner forfatningsutvalgets treårsmelding.

b. Fordelingsutvalget
3. Synoden godkjenner fordelingsutvalgets treårsmelding.

c. Lønnsutvalget
1. Synoden takker for jobben som lønnsutvalget har gjort i denne perioden.
3. Synoden godkjenner lønnsutvalgets treårsmelding.

d. FriBU
1. Synoden takker for treårsmeldingen fra FriBU.
2. Synoden gleder seg over det omfattende arbeidet som skjer i regi av FriBU og at det er arbeidet planmessig ut fra strategidokumentet for 2021-2024.
4. Synoden registrer at den økonomiske støtten fra Frikirken har stagnert. Synoden forventer at økonomisk tilskudd fra Frikirken speiler en planmessig og sterk satsing på barn og unge.
5. Synoden oppfordrer menighetene og hjemmene til å ta FriBU sine ressurser i bruk.
6. Synoden tar treårsmeldingen 2021-2024 til orientering.

e. Stavern folkehøyskole
1. Synoden takker for treårsmeldingen for 2021-2023.
5. Synoden godkjenner treårsmeldingen for Stavern folkehøyskole for 2021-2023.

f. Nordtun HelseRehab
1. Synoden takker for treårsmeldingen som er lagt fram.
3. Synoden tar treårsmelding fra Nordtun Helserehab 2021-2023 til orientering.
.