Tyrkia

I Tyrkia bor det 86 millioner mennesker, men bare 0,2% er kristne. De kristne opplever ofte at de er alene, og mangel på trosfrihet er et faktum. Kristne blir stigmatisert og diskriminert, arbeidsgivere vil for eksempel ofte ikke ha kristne arbeidstakere. Mobbing av kristne barn i skolen er et stort problem.

Partnere i Tyrkia

SAT-7 Turk

SAT-7 er den eneste kristne tv-kanalen i Tyrkia, som kan sende programmer via nasjonal satelitt-tv, noe som betyr at millioner av mennesker har mulighet til å se programmene deres. Barneprogrammene er spesielt viktige fordi de ofte er den eneste muligheten barna har til å lære om Jesus og Hans kjærlighet og frelse.

Frikirken støtter produksjonen av barneprogrammer, og SAT-7 Turk sender to daglige programmer for barn mandag – fredag: Ett om morgenen, ‘Wonderful News’ og ett om ettermiddagen, ‘Mini-Town’. Wonderful News presenterer nyheter fra bibelen, for eksempel ‘Jesus har gått på vannet’og ‘Mini-Town’ har fokus på kreative aktiviteter, musikk og bevegelse. Hver søndag sendes programmet ‘Mini Church’. Det gir en god mulighet for barn, som ikke kan gå i kirken fordi det ikke er noen kirke der de bor eller fordi familien ikke er kristen, til å oppleve et gudstjenesteformat som passer for dem.

Lyst å støtte dette prosjektet? Klikk HER

Tree of life

Tree of Life jobber med kirkeplanting, leirarbeid og diakonalt arbeid.

Etter jordskjelvet, som rammet Tyrkia natt til 6.februar 2023, har Tree of Life brukt mye tid og ressurser på å hjelpe overlevende, gjennom deres ‘Mercy Ministry’. Jordskjelvet hadde en styrke på 7,5 og forårsaket høye dødstall og store ødeleggelser på både bygninger og infrastruktur. Offisielt mistet over 50 000 mennesker i Tyrkia livet, men det reelle tallet er trolig langt høyere. Minst 1,5 millioner mennesker sørøst i Tyrkia ble hjemløse som følge av skjelvet og 14 millioner mennesker ble rammet, direkte eller indirekte. I tillegg til nødhjelp, har Tree of Life jobbet tett med den lokale kirken for å styrke og gjenoppbygge samfunnet. Gjennom samarbeid med lokale pastorer og ledere har de sørget for nødvendig åndelig og emosjonell støtte til overlevende. Som et resultat har de sett en markant vekst i den lokale menigheten og mange mennesker, som var borte fra troen, har funnet trøst og håp – midt i tragedien.

Lyst å støtte dette prosjektet? Klikk HER