Et land i Sentral-Asia

Dette er et fjellrikt land i Sentral-Asia, med en befolkning der over 90% er muslimer, hovedsakelig sunni. Selv om grunnloven sikrer religionsfrihet, kan konvertitter fra islam møte sosialt press. Landet har en nomadisk kulturarv og er kjent for landbruk, spesielt sauehold og ullproduksjon.

Politisk har landet opplevd flere revolusjoner siden uavhengigheten fra Sovjetunionen i 1991, men det har større grad av demokrati enn mange av nabolandene. Økonomien er svak, og mange lever i fattigdom.

Tradisjonelle kjønnsroller er fortsatt sterke, særlig på landsbygda, hvor problemene med kjønnsbasert vold og "bruderov" vedvarer. Samtidig er det kjent for sitt vakre fjell-landskap.

Frikirkens utsendinger i ‘Et land i Sentral-Asia’

Bilde kommer

Arbeidet

Nyopprettet læringssenter høsten 2024

Frikirkens utsendinger i Sentral-Asia har startet et læringssenter i byen der de bor. Dette er både for å møte folks kjente behov for å lære seg engelsk, og å kunne være et sted der nye relasjoner blir knyttet. Etter hvert har utsendingene som mål å tilby kurs og utdanning innen områder som familie, ekteskap, helse, entreprenørskap etc. Senteret er også visa-plattformen utsendingene har for å kunne bo i byen.

De er helt i oppstartsfasen og trenger midler for å kjøpe inn møbler, teknisk utstyr og utdanningsmateriell. Den første tiden har de også behov for støtte til månedlig drift av senteret, som husleie, lønn til lokale ansatte, strøm etc., før elevtallet og inntekten er stabil.  Målet er imidlertid at senteret kan driftes av studentavgifter.