Israel/Palestina

I Palestina (Vestbredden og Gaza) bor det primært arabiske palestinere i tillegg til jødiske israelere (bosettere) og ‘andre’, til sammen ca 5 millioner innbyggere. Islam er dominerende religion, med 80-85% på Vestbredden og 99% på Gaza. I Israel bor det jøder, arabere og ‘andre’, med jødedom som dominerende religion. Både jøder og palestinere tilhører de minst nådde folkegruppene, da det bare er 1,9% kristne i Israel, 1-2,5% kristne/andre på Vestbredden og 1% kristne/andre på Gaza. Mangel på trosfrihet er et faktum, noe som blant annet erfares ved at kristne og muslimske palestinere ikke har tilgang til for eksempel gravkirken og al-Aqsa moskeen i Jerusalem, som er viktige steder for å praktisere tro.

Partnere i Israel/Palestina

Arbeid blant Jesustroende muslimer

Vi hører mange historier om muslimer i Midtøsten som søker og vil vite hvem Jesus er. Mange opplever at Gud kommer til dem i en drøm. Frikirken støtter lønna til to lokale medarbeidere, ‘Amey’ og ‘Hanan’, som arbeider blant nye Jesustroende muslimske kvinner med fokus på relasjonsbygging, disippelgjørende fellesskap og samtaler. De jobber også med ‘Bylasan’, et prosjekt med fokus på bearbeidelse av traumer, i tillegg til å gi mat til vanskeligstilte, palestinske kvinner.

Det israelske bibelselskapet

Frikirken startet et arbeid blant jøder i Norge allerede i 1910, og har siden 2. verdenskrig vært engasjert i Israel. Den messianske bevegelsen i Israel er i rask vekst, og behovet for materiell på hebraisk er stort - ikke minst for barn. Bibelselskapet i Israel har to hovedfokus: Evangeliet til jøder som enda ikke tror at Jesus er Messias, og å styrke de lokale messianske menighetene. Frikirken er hovedsponsoren til Tel Aviv Outreach Center, som er Bibelselskapet i Israel (BSI) sitt senter i Tel Aviv. Her selger og deler de ut kristen litteratur og bibler, samt at kundene alltid inviteres til en god samtale om det som står i bøkene. De er også aktivt til stede i Immanuelkirken, der det er åpen kirke flere dager gjennom uka. Der deler bibelselskapet ut bibler og snakker med de som kommer innom.

Netivah

Netivah er en organisasjon som jobber blant messiansk (kristen) ungdom i Israel. Målet er å styrke ungdommene og utruste dem til livet, slik at de kan formidle Jesus der de er. Netivah arrangerer flere type aktiviteter, som alltid kombinerer godt fellesskap og bibelstudier. De er opptatt av at ungdommene deltar sammen med ungdomslederne sine på leirer, for å sikre god oppfølging i etterkant. Netivah har også et stort fokus på arbeid med mentorordning for unge voksne. Etter at krigen mellom Israel og Hamas brøt ut, bruker Netivah store ressurser på å støtte både israelske familier som er rammet og soldater som er kalt ut i tjeneste. Som lederen Joel sier: ‘Det viktigste disse dagene er å være et lys og en stemme av håp i en mørk tid’.

Musalaha

‘Musalaha’ betyr ‘forsoning’ på arabisk. Det er en kristen organisasjon, bygd på bibelske verdier. Etter at krigen mellom Israel og Hamas brøt ut 7.oktober, er det tydeligere enn noen gang at Musalaha trengs, og at arbeidet de gjør gir håp i en fortvilet situasjon. De har en annen stemme, som ikke handler om å hate den andre, men å mobilisere for rettferdighet og forsoning. Frikirken støtter et kvinneprojekt i tillegg til at vi har to bistandsprosjekter gjennom Musalaha.

Kvinneprosjekt

Frikirken har støttet et freds – og forsoningsprosjekt i Musalaha, for israelske og palestinske kvinner av ulik tro, siden 2021. Programmet består av noen dager i ørkenen (Desert Encounter) med fokus på relasjonsbygging og aktiviteter som grunnlag for å jobbe med dypere spørsmål (identitet, narrativ etc.). Ørkenen er et sted for å lytte til hverandre og å lære å stole på hverandre, og aktivitetene er basert på bibelske prinsipper for forsoning. Mange kjenner på en reell frykt for å møte ‘den andre’ og kvinnene som deltar må ta et bevisst valg om å være villig til å trosse både fordommer og vanskelige følelser de kjenner på. I etterkant av dagene i ørkenen har de helgesamlinger med ulike tema, og prosjektet avsluttes med et felles prosjekt, der kvinnene sammen gjør noe positivt i lokalsamfunnet (f.eks har de hatt et kunstprosjekt). Målet med prosjektet er at kvinnene utrustes til å være fredsagenter der de er, og at sivilsamfunnet styrkes ved at Musalaha er bevisste på kvinnenes unike rolle i å påvirke samfunnet gjennom å kommunisere verdier i egne familier.

Lyst å støtte dette prosjektet? Klikk HER

Bistandsprosjekt: Styrke israelsk/palestinsk lederskap i forsoning og trosfrihet (prosjekt nr.1, 60% av budsjettet)

Prosjektet har som mål å gjøre israelere og palestinere til kunnskapsrike og ansvarlige samfunnsborgere, som aktivt jobber for strukturell rettferdighet og trosfrihet på tvers av etnisk-religiøse skiller. Musalaha har som mål å gjenopprette maktbalansen og gjenopplive demokratiske modeller for å bygge samfunnet og styrke sivilsamfunnet i Israel og Palestina. For å oppnå dette utrustes, engasjeres og undervises israelere og palestinere i Musalaha’s pensum for forsoning, gjennom felles refleksjoner rundt identitet og tro.

Lyst å støtte dette prosjektet? Klikk HER

Bistandsprosjekt: Forsoningsarbeid mellom muslimske og kristne kvinner (prosjekt nr.2, 40% av budsjettet)

Målet for prosjektet er å gjøre marginaliserte kristne og muslimske palestinske kvinner i de okkuperte palestinske områdene til engasjerte, interreligiøse ledere for forandring, der de promoterer forsoning og rettferdighet, inkludert trosfrihet, i deres nettverk. Kvinnene deltar i påvirkningsarbeid på tvers av religiøse skiller, med mål om å gjenopprette interreligiøse relasjoner og samtidig fremme sosial/religiøs pluralisme i tillegg til kjønnsinkludering – og likeverd og gjennom dette styrke sivilsamfunnet.