2020-06-17-god-sommer-banner20

God sommer i all slags vær

I sommer har været vært som de fleste somre pleier å være i Norge: Variert.
En mann i seilbåt fikk oppleve storm da vindmåleren hans viste 45 knop, bommen var knekt, ryggen skadet - og hjelp fra Redningsselskapet var nødvendig. Til lokalavisa sa han etterpå: Uværet kom raskere enn jeg hadde beregnet.

Jeg trives med å tilbringe tid i båt om sommeren – særlig på smeigedagene når sjøen ligger bleiga, som vi sier på Sørlandet. Heldigvis har det vært noen av dem, men været kan snu fort.
Mannen med seilbåten fikk hjelp fra Redningsselskapet til å få båten trygt til land.
Jeg føler meg trygg enten båtføreren er min mann eller min båtvante datter, der de tilpasser turen til bølgenes rytme.

Hvem som fører båten kan ha stor betydning når været treffer oss – på den ene eller annen måte.
Sommeropplevelsene ble kanskje ikke helt som vi hadde håpet eller trodd, for det er jo ikke sånn at livet stopper opp fordi om det er ferie.

To setninger fra to barnesanger synger jeg i båten:
«Når han styrer båten, da går det så bra» - og, fordi det faktisk ikke alltid går bra:
«Gud er sterk når jeg er svak, hjelper meg å ta nye tak når det stormer rundt omkring.»

Når været treffer oss på en eller annen måte, så kan det være avgjørende hvem som styrer roret.

Trine H. Syvertsen, Leder for menighetsutvikling, Frikirkens hovedkontor