Fredrikstad Frikirke er kåret til Årets Energisparebedrift i 2023. (Foto: Fredrikstad Frikirke).

Fredrikstad Frikirke til topps i energisparekåring

Med solceller på taket og nye vinduer har Fredrikstad Frikirke greid å kutte energiforbruket sitt kraftig, og det har de spart formidabelt med penger på, skriver Kristelig Pressekontor (kpk).

– For oss handler det grønne skiftet om økonomi, men også om hvordan vi forvalter Guds fantastiske skaperverk, uttaler administrasjonsleder Jens Pedersen i Fredrikstad Frikirke til kpk.
  – Dette oppleves utrolig gledelig, og hvis vi kan være til inspirasjon for andre, oppleves vår satsning som ekstra meningsfull, sier han videre ifølge en kunngjøring som strømselskapet Fjordkraft har lagt ut på Linkedin.
  Selskapet har kåret frikirken i Plankebyen som Årets Energisparebedrift 2023 står det i en kunngjøring som Knif Innkjøp formidler. Menigheten har investert i solceller på kirketaket, smartstyring av strøm i alle rom og etterisolering samt utskifting av vinduer og bevegelsessensorer for lys.

Ny kåring
Årets Energisparebedrift er en helt ny kåring, så Fredrikstad Frikirke er som vinner historisk.
  Tittelen tildeles ifølge kriteriene «en norsk bedrift som har utmerket seg ved å implementere effektive og innovative løsninger for å redusere energiforbruket.»
  Vinneren mottar gratis strøm til en verdi av 5.000 kroner og får pen omtale i strømselskapets ulike markedsføringskanaler.
  Knif Innkjøp er et innkjøpssamarbeid på tvers av kristen-Norge som forhandler og inngår innkjøpsavtaler på vegne av sine kunder, blant dem altså Fredrikstad Frikirke. Energisektoren er bare ett av områdene hvor Knif opptrer.
  Ifølge Fjordkraft var det hard konkurranse om å vinne kåringen. Fredrikstad Frikirke «utmerket seg med sine innovative og effektive energisparetiltak», står det i begrunnelsen.

Formidabel innsparing
Fredrikstad Frikirke har investert over 1 million kroner for å kunne hente inn gode gevinster, og det har de oppnådd. I 2023 reduserte menigheten energiforbruket med hele 69 prosent, melder Fjordkraft. Frikirkens «dedikasjon til bærekraft og miljøvennlige løsninger imponerte oss», står det i begrunnelsen for at menigheten vant. Hos menigheten får vi opplyst at innsparingen har vært formidabel.
  – Før vi gjorde disse investeringene, hadde vi et snittforbruk på 118.000 kilowattimer i året. I fjor var vi nede i 36.000 kilowattimer, forteller Jens Pedersen til Kristelig Pressekontor.
  Han beregner at strømutgiftene med dette er gått ned fra omkring 180.000 kroner til mellom 50.000 og 60.000 kroner i løpet av 2023.
  Menigheten har finansiert prosjektet ved hjelp av oppsparte midler, gaver fra medlemmene og et tilskudd fra Den Evangelisk Lutherske Frikirke sitt sentrale utviklingsfond på 300.000 kroner.
  Investeringen gir også en annen avkastning. I tillegg til å spare strøm, tjener menigheten penger på å videreselge strøm fra solcellene som de selv ikke har bruk for. KPK

I 2013 vedtok synodestyret at menigheter kan søke støtte om varmepumpe. følge Frikirkens retningslinjer for økonomiforvaltning kan menightene søke om inntil kr. 5000,- i støtte pr. varmepumpe ved første gangs installering av dette i kirkelokaler.