Sak 5 Økonomiplaner 2024-2027

Saken fremmes av synodestyret

Iht. reglement for synodemøtet skal synodestyret, som er ansvarlig for økonomistyringen, rapportere på målsetning og strategi til synoden.

Komiteens kommentarer
Ev. benkeforslag

Komiteens forslag til vedtak:
Synoden takker for den fremlagte økonomiplanen.

Synoden merker seg at totale gaveinntekter går nedover. Økt fokus på faktorene givertjeneste og kostnader er derfor viktige områder for å opprettholde det gode arbeidet i kirkesamfunnet, lokalt og sentralt.

Synoden ser samtidig at det kan være en god innvestering å utruste både frivillige og ansatte medarbeidere.

Synoden ber synodestyret om å styre arbeidet ut ifra den vedtatte målplanen.

Synoden erkjenner at kirkesamfunnet er inne i en utfordrende tid og vi ber synodestyret ha økt fokus på tilsynsapparatet.

Statistikk:

Synoden registrerer at statistikkrapporteringen er på et minimumsnivå. Statistikken forteller mye om kirkesamfunnet, og menighetene bør prioritere dette arbeidet.

Det bør vurderes om smågrupper bør inkluderes i statistikken.

I den fremlagte statistikken registrerer vi at det er en nedgang i antall eldste, og  vi ber synodestyrestyret  ha et fortsatt  fokus på rekruttering av nye eldste, særlig kvinner.

Økonomiplaner for 2024-2027 og statistikk tas til orientering.

Synoden takker for den fremlagte økonomiplanen.

Synoden ber synodestyret om å styre arbeidet ut ifra den vedtatte målplanen.

Statistikk:

Det bør vurderes om smågrupper bør inkluderes i statistikken.

I den fremlagte statistikken registrerer vi at det er en nedgang i antall eldste, og vi ber synodestyrestyret  ha et fortsatt  fokus på rekruttering av nye eldste, særlig kvinner.

Økonomiplaner for 2024-2027 og statistikk tas til orientering.