s-asia-kvinner.

Global uke og søndag for de forfulgte

I samarbeid med Norges Kristne Råds fokus på Global Uke, har Stefanusalliansen utarbeidet ressurser som gjør det lettere å kombinere de to markeringene for menigheter som ønsker det. Teologisk rådgiver ved Frikirkens hovedkontor, Jostein Ørum, har skrevet en prekenrefleksjon som kan brukes i markeringen.

“Søndag for de forfulgte” er en viktig merkedag i kirkeåret hvor menigheter over hele verden står sammen i bønn for den forfulgte kirke.

Mennesker som blir forfulgt for sin tro, takker for forbønn og støtte. Dette gi dem håp, og de får kjenne at de ikke står alene. Dagen markeres andre søndag i november, som i år faller på 10. november, eller den søndagen som passer menigheten best. Se Steffanusialliansen sine hjemmesider for ressuser menigheten kan bruke på søndag for de forfulgte.

Ressurser til bruk for Global uke kombinert med søndag for de forfulgte, finner du her

Shakaina Masih har vært savnet siden 19. februar da hun ble kidnappet, tvangsgiftet og bortført til byen Okara av sin overgriper.13-åringen kommer fra en fattig familiebakgrunn og har ingen skolegang. På tidspunktet da hun ble bortført, jobbet Shakaina som hjemmehjelp sammen med sin mor i byen Lahore. Foreldrene Johnson og Samina Masih kontaktet straks politiet for å melde datteren savnet. Men på politistasjonen ble de
kun vist en islamsk ekteskapsattest og en konverteringsattest, med beskjed om at Shakaina nå var gift og ikke ønsket å komme hjem. Foreldrene har fremdeles ikke lyktes i å komme i kontakt med datteren.

Jostein Ørum, teologisk rådgiver ved Frikirkens hovedkontor, har skrevet en prekenrefleksjon med utgangspunkt i Matteus 14, 22-34, som du kan laste ned her.

Global uke er en årlig uke der kirkene gjennom ulike aktiviteter belyser moderne slaveri slik det foregår i Norge og globalt. Norges Kristne Råd, som er det nasjonale fellesrådet for kirkene, tilrettelegger uka. Global uke 2024 markeres 10.-17. november, men kan også markeres på andre tidspunkter. Se Global uke sine nettsider for mer info og ressurser menighetene kan bruke.