Bibel, bønn og bålpanne

I Credo Frikirke i Trondheim er daglige bønnemøter og bibellesning blitt hverdagsrutine. – Dette var i gang allerede før Credo ble startet. Da vi tilbake i 2016 ikke visste om vi skulle plante ny menighet eller ikke, var det en gruppe mennesker som tok initiativ til daglige bønnemøter. Så gjennom hele denne planleggingsfasen hadde vi bønnemøter i ryggen. Da menigheten ble stiftet hadde vi daglige bønnemøter, unntatt lørdager. Dette var så godt innarbeidet at da pandemien kom for snart to år siden, så startet vi med digitale bønnemøter. Nå har vi fire bønnemøter i uken på nett, i tillegg møtes vi fysisk for å be tre ganger i uken. I tillegg møtes vi på nett hver mandag kveld og leser en halvtime sammen fra Bibelen, sier pastor Bjørn Jellestad. Konseptet «Bibelbønn» er inspirert av en nigeriansk kvinne fra Trondheim Frikirke, og er ifølge pastoren veldig enkelt. – Det betyr rett og slett at vi leser fortløpende gjennom ulike bøker i Bibelen, vi varierer mellom det gamle og nye testamentet, og neste gang fortsetter vi der vi slapp sist, sier Jellestad. Credo Frikirke har fortsatt med sitt bålpanneprosjekt i høst. Én lørdag i måneden tenner de opp i bålpanna og tilbyr forbipasserende grillede pølser, vafler, te, kaffe og en hyggelig prat. – Oppslutningen har variert, men vi får noen gode samtaler hver gang. Vi erfarer at jo flere vi er som betjener bålpannen, jo flere er det som stanser og slår av en prat. Nå sist lørdag erfarte vi at det var flest utlendinger som tok seg best tid til å slå av en prat. Siden det var sprengkaldt var det noen som syntes det var fint å varme seg litt før de gikk videre. Vi fikk blant annet kontakt med en muslimsk-kristen familie som skal hjem til noen av våre ledere kommende helg, sier Jellestad.