Trondheim Frikirke 50 år

Søndag 10. desember feirer Trondheim Frikirke 50 år som menighet. – Tenk, det som startet med en liten flokk på 15-20 personer i Blåkorssalen i Trondheim er nå en stor og livskraftig menighet hvor det yrer av liv, sier Sveinung Sørhaug, leder av eldsterådet, i en pressemelding fra Trondheim Frikirke.

Hele pressemeldingen fra Trondheim Frikirke:

12. desember 1973 ble Trondheim Frikirke stiftet. Da hadde det, med støtte fra Levanger Frikirke, vært drevet foreningsvirksomhet i Trondheim sentrum siden 60-tallet. Det var likevel først på 80-tallet at veksten i menigheten tok av, og snart ble det ikke lenger plass i kirkebygget på Nardo. Gudstjenestene ble derfor holdt på KVT (Kristen videregående skole, Trøndelag) på Tiller gjennom mange år. Våren 2002 kunne menigheten glede seg over nytt kirkebygg i Brøsetvegen på Moholt.

Trondheim Frikirke er i dag en stor og aktiv menighet med totalt 578 medlemmer. Hver søndag feires det gudstjeneste med i overkant av 200 deltakere, og det yrer av barn på søndagsskolen. Sørhaug forteller at det er stor aktivitet også på ukedagene, med blant annet Alpha-kurs, familiearbeid, speider, ungdomsarbeid og smågrupper. Det er mange nasjonaliteter i menigheten, inkludert en stor kinesisk gruppe. En gang i måneden samles over 100 små og store til hverdagsmiddag i kirka. Her knyttes bånd som har betydning!

– Vi har vært velsignet med trofaste medarbeidere gjennom årene. Pastorer, eldste, diakoner, ansatte og ikke minst mange frivillige har gjort en stor innsats og betydd mye for menigheten! Takket være Gud har mange mennesker kommet til tro og funnet nye fellesskap, sier Sørhaug.

Menigheten har også skutt nye skudd. I 2010 ble Steinkjer Frikirke dannet etter at enkeltpersoner i menigheten opplevde kall til å etablere et arbeid der, og i 2016 ble Credo Frikirke dannet på Heimdal etter en intern konflikt i menigheten. – Mange av de som nå driver Credo Frikirke har vært viktige i Trondheim Frikirke gjennom mange år. Til tross for det som var vanskelig, ønsker vi å velsigne hverandre som menigheter. Vi ser nå at vi til sammen når enda flere med evangeliet, sier eldsterådslederen.

Søndag 10. desember samles menigheten til jubileumsfeiring. Det skjer med festgudstjeneste i Trondheim frikirke kl. 11 og en jubileumsmarkering med tilbakeblikk på de fem tiårene kl. 13. Alle er velkomne til å delta på feiringen!

– Feiringen skjer i stor takknemlighet til Gud som har vært trofast gjennom alle år. Vi ser fram mot kommende år i visshet om at Han fortsatt vil være med, avslutter Sørhaug.

Pressekontakt: Ingebrikt Kvam, Pastor i Trondheim Frikirke.