Sommerfestivalen i Nordre finner sted ved Rødde folkehøgskole i Melhus i Trøndelag. (Foto: Arrangørens hjemmeside).

Sommerfestival i Nordre

Det er klart for sommerfestival, misjonssamling og presbyteriemøte i Nordre fra 26. – 30. juli. Festivalen finner sted ved Rødde folkehøgskole i Melhus i Trøndelag.

- Årets sommerfestival i Nordre (tidligere kalt Norvisjon, red.anm.) har et bredere og fyldigere program enn noen gang tror vi, sier pastor i Steinkjer og tilsynsmann i Nordre presbyterieum, John Arne Gladsø.

Blant annet arrangerer synodeleder Jarle Skullerud en stille vandring i forkant av festivalen, hvor alle inviteres til å gå en Pilegrimsstrekning fra Rødde til Nidarosdomen (knappe fire timers vandring).

- En slik gåtur er kanskje noe uvant for noen, men her er det lagt opp til at de fleste skal kunne gjennomføre. Her blir det en «stille vandring» med gode samtaler, rasteplasser hvor man kan dele noen bibelvers, en tanke eller en bønn, sier Gladsø.

- Festivaldeltakerne tilbys ute- og inne aktiviteter på vakre Rødde Folkehøgskole i Melhus, med det kjente trønderværet som vår skaper skjenker oss.

Han håper bibeltimer, seminarer og kveldsmøter vil samle mye folk, og at det blir til fornyelse og inspirasjon.

- Tema for årets festival er «Gjennom stormen». Alle kan oppleve stormer av ulike slag i livet. Fysiske stormer er ille nok, men kanskje enda tøffere er det å takle stormer i nære relasjoner; i familien, i ekteskap, på jobb eller i menighet. Hans Weichbrodt (fra Svensk Oase, red.anm.) har skrevet en nydelig bok med samme tittel. Dette blir gjennomgangstonen i hans bibeltimer og kveldsmøter, sier Gladsø.

For barn og unge legges det opp til gode tilbud både dag og kveld.

- FriBU og mange med-ledere håper å se mange familier til stede på årets sommerfestival i Nordre. Tradisjonen tro, det blir et godt og viktig fokus på misjon også med en misjonsfestival hele lørdag, sier han.

- Vi er svært takknemlige for at flere av misjonærene og deres familier deltar på sommerfestivalen. Vi ønsker en større «nærhet» til ytremisjon. Det å bli kjent med misjonærene og høre om deres hverdag, tror vi vil bidra positivt til misjonsengasjementet i menighetene. Å møte de vi ber for kan skape enda sterkere bånd og gi enda mer misjonsglød, sier Gladsø.

Misjonærene er engasjert i misjonsfestivalen lørdag med forskjellige aktiviteter som skal gi inntekt til misjonsarbeidet. De blir også aktivt med i barne- og ungdomsarbeidet under hele festivalen.

- Vi ser virkelig frem til å være sammen med dem og høre deres vitnesbyrd og forkynnelse.

Som en del av festivalen arrangeres Presbyteriemøtet 2023, hvor delegatene/utsendingene fra de 17 menighetene i Nordre presbyterium deltar i forhandlinger, samtaler og oppbyggelige treffpunkt.

- Menighetene i Nordre har tidligere vært et «stevneglad» folk, og vi ser med spenning på om dette gjelder fortsatt. Arrangørene Credo Frikirke og Trondheim Frikirke har så absolutt lagt seg i selene for å skape en flott familiefestival i Trøndelag. Vi ber om at Den Hellige ånd samler oss til fornyelse og inspirasjon, sier John Arne Gladsø.