Siden høsten 2022 har Smaalenene Frikirke hatt hjemmekirke to ganger i måneden hjemme hos menighetens medlemmer. (Foto: Privat).

Nytt om familiegrupper

FriBU har utviklet konseptet «familiegruppe», en smågruppe eller husgruppe hvor både barn og voksne er med. Smaalenene menighet har med hell brukt opplegget i sin hjemmekirke.

Til magasinet VEIEN forteller pastor i Smaalenene Frikrike, Hilde Margrethe Sæbø, om menighetens erfaringer med FriBUs opplegg for familiegrupper.

- Dette opplegget legger vekt på at barn og voksne praktiserer troen sammen. Det har vel vært den største styrken med hjemmekirken. Et viktig aspekt ved opplegget er at samlingene har modellert hvordan hjemmene kan praktisere tro sammen, sier Sæbø til VEIEN.

Les hele intervjuet med Sæbø her.

I familiegruppene møtes man jevnlig, og formålet er at man sammen og på tvers av alder øver på sentrale kristne praksiser som bønn og bruk av Bibelen, og gjør det til en del av familiehverdagen.

Sesong én og to til familiegruppe samlingene ligger ute, og sesong tre kommer snart. FriBU anbefaler å involvere barna i planleggingen og gjennomføringen av samlingen: Heng for eksempel opp en plakat med det aktuelle bibelverset for samlingen på utgangsdøra, eller et annet synlig sted, før gjestene kommer.

Måltidet er en viktig del av familiegruppa, bruk det til å bygge relasjoner med barn og ungdom i gruppa. Ha et repertoar på 3-4 sanger, helst med bevegelser. Til samlingene trenger du en «takkeboks» med et gripekors, takkelapper og en «forbønnsboks», som inneholder lapper med navnet til alle som er på gruppa den dagen. Fyll en godteriboks med egnet godteri.

Les mer om familiegrupper og se undervisningsvideoer på FriBUs hjemmeside.