jarle1

God påske fra synodeleder

"Det er min bønn at vi skal få oppleve dette underet igjen denne påsken, uansett hvor vi feirer, i utlandet, på fjellet, i vår egen by og vår egen menighet. Enheten i Jesus Kristus, i troen på at han døde for våre synder, seiret over døden og stod opp igjen", skriver synodeleder Jarle Skullerud.

Jeg er velsignet med mange gode påskeminner. Som barn var vi som regel på hyttetur med familie i påsken. Da jeg ble ungdom ble de fleste påskene tilbragt på leir på bedehus, skoler og leirsteder i fjellet rundt i Oppland. Dette fortsatte også etter at Heidi og jeg ble sammen.

Som familie har vi også reist utenlands noen påsker. Da har det alltid vært naturlig å oppsøke påskefeiringer og Gudstjenester der vi har vært. Én sterk opplevelse var å være i en liten landsby i Italia for noen år siden, med opptoget i byen Langfredag og Messe første påskedag. Jeg forstod lite av det som ble sagt og sunget, men kjente på enheten som Jesus ber om for sine etterfølgere. Noe forandret seg i øynene til våre «naboer» i den lille landsbyen den dagen. Da vi møttes igjen på gata, nikket de med strålende øyne, som om de møtte gamle kjente. Vi hørte plutselig sammen, og det var Jesu død og oppstandelse som forenet oss.

Det er min bønn at vi skal få oppleve dette underet igjen denne påsken, uansett hvor vi feirer, i utlandet, på fjellet, i vår egen by og vår egen menighet. Enheten i Jesus Kristus, i troen på at han døde for våre synder, seiret over døden og stod opp igjen. At Han sitter ved Guds Faders høyre hånd, og en dag skal komme igjen for å dømme levende og døde. I troen på én hellig, alminnelig kirke, syndenes forlatelse og det evige liv. God påske!

Jarle Skullerud
Synodeleder