IRAN: Store demonstrasjoner for kvinner og minoriteters rettigheter.

La oss stå sammen i bønn for Iran

-Våre iranske trossøsken i Norge ber de ulike kirkesamfunnene stå sammen med dem i bønn for Iran, skriver NKR i en oppfordring til medlemskirkene. Oslo Storbymenighet har skrevet og tatt i bruk en bønn, etter samtale med mange av iranerne som går i menigheten.

Siden drapet på Masha Amini (22 år) 16.september har tusenvis tatt til gatene i byene i Iran og i flere byer rundt i verden for å kreve full frihet og endret regime. Masha ble pågrepet av moralpolitiet fordi hun ikke bar hijaben riktig. Unge kvinner leder protestene, klipper håret offentlig, brenner hodesjalet og roper «Kvinne – liv – frihet!»

De som protesterer mot regimet og moralpolitiet i Iran er for det meste yngre mennesker, og det er unge kvinner som leder an. Gjennomsnittsalderen for fengslede er lav.  Minst 14 000 mennesker er pågrepet, minst 378 mennesker drept i 25 provinser, og blant dem 47 mindreårige (Iran Human Rights 19.nov). Den yngste som er drept er 9 år gamle Kian Pirfalak som ble drept forrige uke (16.nov). 6 demonstranter er dømt til døden, og i fengslene utsettes mange for tortur og overgrep. Myndighetene prøver å knuse demonstrasjonene ved å utplassere opprørspoliti, paramilitære styrker og Revolusjonsgarden. Skytevåpen og køller brukes for ikke bare å stoppe demonstrantene, men å skade og drepe dem for å hindre at protestene vokser (Amnesty Internasjonal). Men likevel stormer de unge gatene.

Kvinne – liv – frihet
«Kvinne – liv – frihet» er slagordet som samler mange av folkegruppene i Iran, ulike politiske bevegelser og religiøse trossamfunn. Kvinners og minoriteters rettigheter har blitt oversett og tråkket på i Iran i flere tiår, og nå står de sammen og krever en forandring.

Vi ser også store demonstrasjoner i ulike deler av verden både i sosiale medier og fysisk i de store byene – som Berlin der 80 000 mennesker deltok på en av de mange protestene. Instagram og WhatsApp blir stadig blokkert i Iran, og brukere av sosiale medier i andre deler av verden har gitt dem en stemme ved å publisere oppdateringer fra Iran. Det er også sterk kontroll av det som blir sagt og filmet, og iranere i Norge forteller at deres slektninger og venner i Iran ikke tør å fortelle hva som virkelig skjer. I Oslo blir bilder av barna som har mistet livet disse ukene vist fram foran Jernbanetorget hver kveld.

Det har stadig blitt farligere å være minoritet i Iran, etnisk eller religiøs. Det er mange som har søkt tilflukt i Norge av politiske eller trosmessige hensyn. Iran er blant de 10 landene i verden med mest ekstrem forfølgelse av kristne. Konvertitter som søker fellesskap i huskirker, står i fare for å bli pågrepet og få lange fengselsdommer for «kriminalitet mot nasjonal sikkerhet» (Open Doors).

Nå ber våre iranske trossøsken i Norge de ulike kirkesamfunnene stå sammen med dem i bønn for Iran. Denne bønnen har Oslo Storbymenighet skrevet og tatt i bruk, etter samtale med mange av iranerne som går i menigheten:

Bønn

Gud vår skaper og Far, vi ber for alle som lever i frykt under regimet i Iran. Vi ber om din beskyttelse. Vi ber om rettferdighet, liv og frihet for kvinnene, for barna og for hele befolkningen. La riket ditt komme. La din vilje skje på jorden slik som i himmelen.

Jesus Kristus, vår frelser og venn, beskytt befolkningen, og mett dem som hungrer og tørster etter rettferdighet.

Hellige Ånd, vår livgiver og trøster, kom med ditt nærvær til alle dem som sørger over tapet av sine kjære i Iran. Vi ber deg om at din vind blåser over landet med håp.