Elever fra Gå Ut Senteret tok turen til Lovund Frikirke og fortalte om misjon. (Foto: Lovund Frikirke).

Festgudstjeneste i Lovund Frikirke

Lørdag 20. april var  det duket for festgudstjeneste i Frikirken på Lovund. Folk tok turen fra Rødøy, Nesna og Mo I Rana/Hemnes. I tillegg fikk menigheten besøk fra Gå Ut Senteret og synodeleder Jarle Skullerud.

– I forbindelse med at kirkerommet har blitt totalrenovert, fant vi det passende å ha en samling for å markere dette, forteller pastor Stig Monsen.

Etter mange års bruk var frikirken på Lovund veldig slitt, og høsten 2023 startet arbeidet med å forsterke gulvet fra kjelleren. For tre år siden ble taket skiftet.

– Arbeidet har gått veldig bra og omtrent alt er nytt i menighetssalen. Øystein og Einar Finanger har sammen med lokale bedrifter stått for mesteparten av arbeidet, og vi har gjort noe dugnad sammen også i menigheten, sier Monsen.

Lørdagen ble en festdag med nydelig vær, slik at folk kunne komme med egen båt samt hurtigbåt og ferge fra Rødøy, Nesna og Mo I Rana/Hemnes.

– Vi fikk til og med besøk fra Gå Ut Senteret, av fire flotte ungdommer som orienterte oss om misjon. Synodeleder Jarle Skullerud kom og holdt en sterk preken og hilsen til de fremmøtte, og sokneprest Robert Høstland kom med hilsen og hadde med seg sin organist Chris Eva som trakterte orgelet fortreffelig. Vi fikk også fin solosang av Tone H. Olsen. Etter kirkekaffen og middag på Emmaus (en kafé oppkalt etter en gammel Lovundværing), fikk en god del av deltagerne også med seg en tur til ura for å se på lundefuglene med Torgrim Olaisen som guide. Det ble alt i alt en stor dag for menigheten og de fremmøtte, sier Monsen.